Jak uczyć zniechęcone dziecko ?
Uczyć dziecko to wyzwanie, a uczyć dziecko, które jest zniechęcone/zdemotywowane to podwójne wyzwanie.
Rodzice, którzy pomagają w nauce swoim dzieciom często stoją właśnie przed takim podwójnym wyzwaniem. Poniżej jeden ze sprawdzonych pomysłów jak radzić sobie w takiej sytuacja. Idea pochodzi z książki „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu matematyki” autorstwa Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej. Mimo, że książka dotyczy nauki matematyki i dzieci z problemami, to tak naprawdę rady dotyczą każdego przedmiotu i świetnie pasują do dzieci, które są zniechęcone nauką.
Zasady są szczególnie przydatne dla dzieci w wieku 6-9 lat.
Dobra organizacja takich zajęć polega na tym, by zawsze dzielić je na 3 części. Niezależnie czy planujemy na naukę 30, 45 czy 60 minut. Zawsze pamiętaj o tym, by zajęcia miały krótkie wprowadzenie, część zasadniczą i zakończenie.
Część I – wprowadzenie
Jest to rozgrzewka przed zajęciami. Jej celem jest to, by zarówno rodzic jak i dziecko przygotowali się do wspólnej pracy. Ważne jest, by „zostawić” za sobą wcześniejszą aktywność, oderwać się od tego co się działo i skupić się na nauce. Może to być jakaś wspólna zabawa lub gra (może być luźno związana z merytoryką właściwej pracy) , by wyciszyć dziecko i wprowadzić dla niego optymalne tempo pracy.
Czas trwania tej części to około 5 minut (nie powinna być za długa).
Część II – praca merytoryczna
Jest to zasadnicza część zajęć przeznaczona na pracę merytoryczną. Tutaj ważne jest, aby zaplanować ciekawe i różnorodne zadania dla dziecka, by podtrzymać jego zainteresowanie w trakcie nauki.
Dziecko musi dostać wyraźny sygnał od uczącego go rodzica, że jest to czas na aktywną pracę, czyli że nastąpiło przejście z wprowadzenia do części zasadniczej.
Dobrze jest mieć też pomysł na stopniowanie trudności zadań, które wykonujemy z dzieckiem, tak aby dawać mu wyzwania na miarę jego możliwości, by dziecko miało szansę odnieść sukces.
Czas trwania: długość tej części dostosuj do możliwości dziecka (jego koncentracji).
Cześć III – zakończenie
Autorka książki o tym etapie pisze nagradzający, dla mnie kluczowe jest, by dziecko otrzymało pozytywne wzmocnienie na zakończenie zajęć i by była to dodatkowo motywacja na przyszłość (by dziecko chciało ponownie ćwiczyć/uczyć się).
Co można zrobić?
– Konkretnie pochwalić dziecko, akcentując co mu się udało wypracować,
– Pochwalić w obecności drugiego rodzica wysiłki dziecka,
– A z propozycji autorki: zaproponować jakąś wspólną grę, którą lubi (dać mu szansę wygrać).
Czas trwania tej części: od 3 do 10 minut.