Jak uczyć zniechęcone dziecko ?

Uczyć dziecko to wyzwanie, a uczyć dziecko, które jest zniechęcone/zdemotywowane to podwójne wyzwanie.

Rodzice, którzy pomagają w nauce swoim dzieciom często stoją właśnie przed takim podwójnym wyzwaniem. Poniżej jeden ze sprawdzonych pomysłów jak radzić sobie w takiej sytuacja. Idea pochodzi z książki „Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu matematyki” autorstwa Edyty Gruszczyk – Kolczyńskiej. Mimo, że książka dotyczy nauki matematyki i dzieci z problemami, to tak naprawdę rady dotyczą każdego przedmiotu i świetnie pasują do dzieci, które są zniechęcone nauką.

Zasady są szczególnie przydatne dla dzieci w wieku 6-9 lat.

Dobra organizacja takich zajęć polega na tym, by zawsze dzielić je na 3 części. Niezależnie czy planujemy na naukę 30, 45 czy 60 minut. Zawsze pamiętaj o tym, by zajęcia miały krótkie wprowadzenie, część zasadniczą i zakończenie.

Część I – wprowadzenie

Jest to rozgrzewka przed zajęciami. Jej celem jest to, by zarówno rodzic jak i dziecko przygotowali się do wspólnej pracy. Ważne jest, by „zostawić” za sobą wcześniejszą aktywność, oderwać się od tego co się działo i skupić się na nauce. Może to być jakaś wspólna zabawa lub gra (może być luźno związana z merytoryką właściwej pracy) , by wyciszyć dziecko i wprowadzić dla niego optymalne tempo pracy.

Czas trwania tej części to około 5 minut (nie powinna być za długa).

Część II – praca merytoryczna

Jest to zasadnicza część zajęć przeznaczona na pracę merytoryczną. Tutaj ważne jest, aby zaplanować ciekawe i różnorodne zadania dla dziecka, by podtrzymać jego zainteresowanie w trakcie nauki.

Dziecko musi dostać wyraźny sygnał od uczącego go rodzica, że jest to czas na aktywną pracę, czyli że nastąpiło przejście z wprowadzenia do części zasadniczej.

Dobrze jest mieć też pomysł na stopniowanie trudności zadań, które wykonujemy z dzieckiem, tak aby dawać mu wyzwania na miarę jego możliwości, by dziecko miało szansę odnieść sukces.

Czas trwania: długość tej części dostosuj do możliwości dziecka (jego koncentracji).

Cześć III – zakończenie

Autorka książki o tym etapie pisze nagradzający, dla mnie kluczowe jest, by dziecko otrzymało pozytywne wzmocnienie na zakończenie zajęć i by była to dodatkowo motywacja na przyszłość (by dziecko chciało ponownie ćwiczyć/uczyć się).

Co można zrobić?

– Konkretnie pochwalić dziecko, akcentując co mu się udało wypracować,

– Pochwalić w obecności drugiego rodzica wysiłki dziecka,

– A z propozycji autorki: zaproponować jakąś wspólną grę, którą lubi (dać mu szansę wygrać).

Czas trwania tej części: od 3 do 10 minut.

Recent Posts
Skontaktuj się

Wypełnij poniższe pola

Start typing and press Enter to search

FB_IMG_1458501861454sinus.edu.pl